شبکه بیسیم چیست؟

شبکه بیسیم، به شبکه ای اطلاق می شود که ارتباط بین اجرای آن بی نیاز از کابل و به صورت بیسیم است. در زندگی روزمره ی همه ی انسان ها استفاده از انواع شبکه بیسیم متداول است. ساده ترین نوع این شبکه، شبکه وای فای است که بدون کابل امکان اتصال به اینترنت را فراهم می کند. یک نمونه ی دیگر از این شبکه ارتباط بلوتوثی گوشی به لپ تاپ است. در واقع تمامی اجرای شبکه بیسیم از طریق امواج الکترومغناطیسی(مانند امواج رادیویی) به یکدیگر متصل می شوند.

 

مزایا انواع شبکه بیسیم

قبل از پرداختن به انواع شبکه بیسیم لازم است که محاسن این شبکه در مقایسه با نمونه کابلی آن مورد بررسی قرار گیرد.

  • عدم نیاز به سیم کشی: شبکه بیسیم هیچ گونه نیازی به کابل کشی ندارد. این امر موجب کاهش خسارات ناشی از آسیب دیدن کابل ها می شود. همچنین استفاده از سیم، موجب شلوغی و درهم ریختگی فضا می شود. این مشکل در انواع شبکه بیسیم برطرف شده است.
  • هزینه کمتر: اگر قرار بر استفاده از کابل در مقیاس های بزرگ مانند شهر یا کشور باشد، لازم است که هزینه زیادی برای سیم کشی پرداخت شود. اما این هزینه برای راه اندازی شبکه بیسیم در مقیاس های بزرگ، بسیار اندک است.
  • راه اندازی آسان و سریع:راه اندازی انواع شبکه بیسیم در مقایسه با شبکه کابلی ساده تر و سریعتر است. به طور مثال ارتباط دو شرکت از طریق شبکه بیسیم به مراتب راحت تر از شبکه کابل است. علت این امر به سخت بودن روند کابل کشی بین دو شرکت برمی گردد. به خصوص اگر فاصله دو شرکت از یکدیگر بسیار زیاد باشد. لازم به ذکر است استفاده از شبکه کابلی مستلزم پشت سرگذاشتن روند طولانی مانند کندن زمین، جاسازی سیم ها، آسفالت و …. است. بنابراین اگر کابل ها دچار مشکل شوند روند تعمیر آنها بسیار سخت خواهد بود.

در کنار محاسن ذکر شده می توان به محاسن دیگری همچون عدم وجود محدودیت در جابه جایی کاربران شبکه، انعطاف­ پذیری بالا در توسعه و ارتقاء شبکه ، قابلیت کنترل و تنظیم کیفیت خط ارتباطی و… اشاره کرد.

معایب انواع شبکه بیسیم

در بخش قبل به محاسن انواع شبکه بیسیم اشاره شد. اما بدون شک این شبکه در کنار محاسن خود دارای معایبی نیز هست. این معایب شامل مواردی به شرح زیر می شود:

  • سرعت: در مقام مقایسه شبکه های بیسیم سرعت پایین تری از شبکه های کابلی دارند.
  • پایداری: پایداری کیفیت خطوط در این شبکه ناپایدار است. این بدان معناست که در اثر عوامل مختلف مانند بارش باران می توان شاهد افت کیفیت بود.
  • امنیت: اگرچه امنیت در انواع شبکه بیسیم بالا است اما میزان امنیت آن در مقایسه با شبکه های کابلی کمتر است.

 

معرفی انواع شبکه بیسیم

انواع شبکه بیسیم به شرح زیر است:

  • WLAN (Wireless Lan) – (Wireless Local Area Network)

شبکه محلی (wlan ) به شبکه لن شباهت بسیار زیادی دارد. تنها تفاوتی موجود به اتصال بیسیم شبکه در شبکه محلی برمی گردد. اصولا شبکه wlan   برای محیط های کوچکی همچون خانه کارایی دارد.

 

شبکه محلی (wlan )

  • WPAN (Wireless Pan) – (Wireless Personal Area Network)

این نوع از شبکه در واقع همان شبکه شخصی است که اتصال آن از طریق وایرلس صورت می گیرد. به طور مثال اتصال هندزفری بلوتوثی به گوشی در این دسته قرار می گیرد.

  • شبکه شخصیWMAN  (Wireless Man) – (Wireless metropolitan Area Network)

این شبکه همان شبکه شهری است. اتصال این نوع از شبکه نیز از طریق وایرلس صورت می گیرد. به طور مثال ارتباط مابین چند شرکت که در چند نقطه مختلف شهر واقع شده اند از این نوع اتصال است.

شبکه شهری

  • WWAN (Wireless Wan) – (Wireless Wide Area Network)

ساختار شبکه ی فوق وظیفه ی برقراری ارتباط بین شهرها و یا کشور را برعهده دارد. در واقع می توان گفت این شبکه نوع بیسیم (ارتباط از طریق وایرلس)  شبکه wan است.

WWANانواع کارت شبکه

 

در بخش قبل به انواع شبکه بیسیم اشاره شد. اما اتصال شبکه های بیسیم از طریق کارت شبکه صورت می گیرد. این کارت نوعی قطعه ای سخت افزاری است که امکان برقرای ارتباط بیسیم را فراهم می کند. به طور مثال در ساختار کامپیوتر ها از این کارت استفاده نشده است به همین دلیل برای اتصال به اینترنت نیازمند کابل هستند. اما در نقطه مقابل در ساختار لپ تاپ از این کارت استفاده شده است بنابراین اتصال آن به وای فای بسیار راحت است. لازم به ذکر است امکان نصب جداگانه این قطعه بر روی کامپیوتر وجود دارد. با نصب آن ساختار کامپیوتر نیز قادر به اتصال به وای فای خواهد بود. قیمت کارت شبکه بسته به قدرت و کارایی آن می تواند از 60 هزار تا چند میلیون تومان متغیر باشد.

شیوه اتصال به شبکه بیسیم

برای ملموس بودن شیوه اتصال به انواع شبکه بیسیم لازم است که از یک مثال استفاده شود. در تمامی خانه ها همواره یک مودم adsl وجود دارد. اصولا بر روی این مودم آنتی نصب است. این آنتن نشان می دهد که مودم قادر به پشتیبانی از شبکه بیسیم است پس می توان آن را وایرلس دانست. شیوه اتصال نیز به این شکل است که وای فای دستگاه مورد نظر روشن و نام مودم جستجو می شود. بعد از وارد کردن رمز امکان برقراری اتصال فراهم می شود. این مثال برای اتصال هدست از طریق بلوتوث به دستگاه نیز قابل بسط است. البته با این تفاوت که اتصال هندزفری و هدفون نیاز به رمز عبور ندارد.

کاربرد شبکه بیسیم

استفاده از  انواع شبکه بیسیم در زندگی روزمره همه ی ما بسیار متداول است. به طور مثال تلفن همراه یکی از مهمترین و در دسترس ترین شبکه بیسیم است. وقتی از طریق سیم کارت اتصال به اینترنت صورت می گیرد، یک شبکه بیسیم راه اندازی شده است. در واقع می توان گفت در زندگی امروزی همواره انواع مختلفی از شبکه های بیسیم در جریان است.

 

انواع شبکه بیسیم

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *