اقدامات لازم برای حفظ امنیت اطلاعات در فضای سایبری

آیا داده‌های حساس شما امن است؟ حفظ امنیت اطلاعات در فضای سایبری بسیار مهم است. اغراق‌آمیز نیست: هر شرکتی ممکن است قربانی جرائم سایبری شود. گزارش‌های حملات سایبری از سوی سازمان‌های دولتی، موسسات آموزشی و بهداشتی، بانک‌ها، شرکت‌های حقوقی، سازمان‌های غیرانتفاعی و بسیاری از نهادهای دیگر داده می‌شود.

هکرها، تهدیدات داخلی، باج افزارها و سایر خطرات وجود دارند. مهاجمان دائما راه‌های جدیدی برای دستیابی به داده‌های حساس پیدا می‌کنند، بنابراین تشخیص تهدید چالش‌برانگیزتر شده است. علاوه بر این، با روند اخیر کار از راه دور و امکان دسترسی به کارمندان متعدد، این خطرات افزایش یافته است.

گزارش نقض داده 2021 مرکز منابع سرقت هویت می‌گوید که ما می‌توانیم به سال 2021 به‌عنوان سال عطفی نگاه کنیم که در آن جهان رسما از عصر سرقت هویت و سوءاستفاده از داده‌های انبوه به عصر کلاه‌برداری هویت منتقل شده است.

در میان همه علل به خطر انداختن داده‌ها، حملات سایبری جایگاه اول را به خود اختصاص می‌دهد (1613 از 1862 مورد). بنابراین، سؤالات زیر است: چگونه یک سازمان می‌تواند ضمن راه اندازی شبکه از داده‌های حساس خود محافظت کند؟ و بهترین راه برای نزدیک شدن به امنیت سایبری یک سازمان چیست؟

حفظ امنیت اطلاعات در فضای سایبری
حفظ امنیت اطلاعات در فضای سایبری

افزایش آگاهی در مورد حفظ امنیت اطلاعات در فضای سایبری

اولین توصیه در واقع در مورد توانایی شما برای ایجاد ارتباط موثر با همه کارمندان و همچنین آموزش آن‌ها در مورد تهدیدات احتمالی امنیت سایبری و راه‌های کاهش آن‌ها است.

  1. از رویکرد امنیتی مردم محور استفاده کنید

مردم می‌توانند بزرگ‌ترین خطر امنیتی شما باشند. امروزه، رویکرد فناوری محور به حفظ امنیت اطلاعات در فضای سایبری برای تضمین حفاظت همه‌جانبه کافی نیست. زیرا هکرها اغلب از افراد به‌عنوان نقطه ورود استفاده می‌کنند. به همین دلیل است که بهتر است از یک رویکرد مردم محور برای کاهش خطرات مرتبط با انسان استفاده کنید.

شما باید مطمئن شوید که همه کارمندان شما از شیوه‌های امنیت سایبری توصیه‌شده توسط خط‌مشی امنیتی شما پیروی می‌کنند.

  1. برای جلوگیری از حملات سایبری سطح سهل‌انگاری کارکنان را کاهش دهید

به کارمندان خود کمک کنید بفهمند چرا رعایت قوانین امنیت سایبری حیاتی است. بر اساس گزارش جهانی تهدیدات داخلی در سال 2022، 62 درصد از تمام نقض‌های اطلاعات داخلی ناشی از اشتباهات یا سهل‌انگاری کارکنان بوده است.

یک راه مطمئن برای مقابله با سهل‌انگاری کارکنان و حفظ امنیت اطلاعات در فضای سایبری این است که به کارکنان خود آموزش دهید که چرا رعایت قوانین مهم است:

  •  افزایش آگاهی از تهدیدات سایبری که شرکت شما با آن مواجه است و اینکه آن‌ها چگونه بر سود شما تاثیر می‌گذارند.
  • اهمیت هر یک از اقدامات امنیتی رایانه (نصب فقط برنامه‌های کاربردی قابل‌اعتماد، محافظت از نقاط پایانی در برابر بدافزارها) را به کارمندان خود توضیح دهید.
  • نمونه‌هایی از نقض‌های امنیتی در زندگی واقعی، پیامدهای آن‌ها و دشواری فرآیند بازیابی را نشان دهید.
  • از کارمندان در مورد سیستم امنیتی فعلی شرکت بخواهید (چگونه امنیت قوی را با گردش کار کارآمد ترکیب کنیم).

با کارکنان خود به‌عنوان بخشی از دفاع خود رفتار کنید و خواهید دید که موارد سهل‌انگاری و اشتباه کمتر می‌شود. بسیار بهتر است که بهترین شیوه‌های حفظ امنیت اطلاعات در فضای سایبری را در آموزش مناسب به کارمندان آموزش دهیم تا با نقض داده‌های ناشی از اقدامات تصادفی مقابله کنیم.

حملات سایبری
حملات سایبری
  1. کارکنان را در مورد تکنیک‌های رایج فیشینگ آگاه کنید

به کارمندان خود بیاموزید که چگونه از طعمه هکر جلوگیری کنند. مهاجمان سایبری اغلب از تکنیک‌های فیشینگ برای به دست آوردن اعتبار کارمندان و آلوده کردن سیستم‌های سازمان با بدافزار یا به دست آوردن اطلاعات مالی کارکنان استفاده می‌کنند.

بر اساس گزارش مرکز منابع سرقت هویت، فیشینگ و انواع آن مانند smishing و ایمیل تجاری (BEC) رایج‌ترین انواع حملات سایبری در سال 2021 بودند.

Smishing  یا SMS fishing زمانی است که یک پیوند مخرب از طریق پیام‌های متنی یا SMS به دستگاه‌های تلفن همراه ارسال می‌شود. به‌این‌ترتیب، مهاجمان سعی می‌کنند اطلاعات محرمانه ارزشمندی مانند شماره کارت اعتباری یا تامین اجتماعی را جمع‌آوری کنند.

BEC  نوعی کلاه‌برداری ایمیل پیچیده است که در آن هکرها سعی می‌کنند گیرندگان ایمیل را وادار کنند اطلاعات سری درباره شرکت‌ها، فناوری‌ها و داده‌های خود را فاش کنند یا حتی قربانیان خود را فریب دهند تا برای آن‌ها پول ارسال کنند. اهداف اصلی کارمندانی هستند که با نقل و انتقالات بانکی و شرکای بین‌المللی سروکار دارند.

با دقت در نظر بگیرید: چند نفر در سازمان شما می‌توانند به مهم‌ترین داده‌های شما دسترسی داشته باشند، چه زمانی می‌توانند به آن‌ها دسترسی داشته باشند و از چه راه‌هایی؟ اگر پاسخ دقیق این سؤالات را نمی‌دانید، وقت آن است که شیوه‌های مدیریت دسترسی خود را با خدمات و پشتیبانی شبکه بررسی کنید.

  1. از دسترسی از دستگاه‌های راه دور محافظت کنید

از مدیریت دسترسی برای هر نوع کاربری اطمینان حاصل کنید. دسترسی ایمن به داده‌های حساس شما از هر مکان و دستگاهی حیاتی است. کارگران از راه دور و همچنین کارکنانی که از دستگاه‌های خود استفاده می‌کنند، امروزه بیش از هر زمان دیگری در امنیت یک سازمان نقش مهمی ایفا می‌کنند.

  1. پسوردها را ایمن مدیریت کنید

چرا گذرواژه‌ها و مدیریت امن رمز عبور در حفظ امنیت اطلاعات در فضای سایبری مهم هستند؟ اکانت‌های ضعیف جواهری برای مجرمان سایبری هستند که تلاش می‌کنند به داده‌های حساس و اطلاعات تجاری ارزشمند شما دسترسی پیدا کنند. مدیریت رمز عبور بخش مهمی از امنیت شرکت است، به‌خصوص زمانی که صحبت از مدیریت دسترسی ممتاز (PAM) می‌شود.

خدمات شبکه و پشتیبانی
خدمات شبکه و پشتیبانی
  1. نرم‌افزارها شرکت را به‌روز نگه دارید

حملات باج افزار عامل اصلی حمله سال 2017 هم برای مشاغل و هم برای مصرف‌کنندگان بود. یکی از مهم‌ترین نکات حفظ امنیت اطلاعات در فضای سایبری برای کاهش باج افزار، به‌روزرسانی نرم‌افزارها، هم سیستم‌عامل و هم برنامه‌های کاربردی است. این به حذف آسیب‌پذیری‌های مهمی که هکرها برای دسترسی به دستگاه‌های شما استفاده می‌کنند، کمک می‌کند. شما با کمک شرکت‌های پشتیبانی و خدمات شبکه می‌توانید از به‌روز بودن نرم‌افزارهای خود مطمئن شوید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *