در دنیای شبکه ها از اسامی و اصطلاحات بسیار زیادی استفاده می شود که برای تازه واردان این عرصه اندکی گیج کننده است. اما اگر مفاهیم این کلمات اختصاری روشن سازی شود، درک آنها بسیار آسان خواهد بود. شناخت انواع شبکه اعم از LAN, WAN, PAN, MAN می تواند به درک بهتر دنیای شبکه کمک کند. از این رو این مقاله به شناخت تفاوت انواع شبکه LAN ،WAN ،MAN ،PAN اختصاص یافته است. لازم به ذکر است تمام تفاوت های شبکه های ذکر شده به منطقه جغرافیایی که آنها پوشش می دهند، برمی گردد.

شبکه محلی (LAN)

در راستای شناخت انواع شبکه لازم است در ابتدای امر به شبکه محلی یا  LAN پرداخته شود. LAN مخفف عبارت Local Area Network Local Area Network است. از اسم این شبکه به راحتی می توان استنباط کرد که شبکه محلی تنها قادر به پوشش دهی مناطق کوچک است. به طور مثال به شبکه وای فای مورد استفاده در خانه، محیط کار و … می توان شبکه محلی گفت. تمامی شبکه های مدرن اعم از شبکه‌های کابلی و بی‌سیم مبتنی بر اترنت هستند. در دهه های پیشین ( دهه 90 و 80 میلادی) استفاده از شبکه های NetBEUI, IPX و token ring و AppleTalk متداول بود، اما امروه اترنت بخشی وسیعی از شبکه  ها را پوشش می دهد. این تکنولوژی از دهه 70 به دنیای شبکه راه یافت و پیش بینی ها حاکی از این است که همچنان قصد ترک بازار را ندارد و می تواند پیشتاز این عرصه باشد.

برای پیاده سازی اترنت دو روش وجود دارد:

  • زوج کابل های در هم تنیده شده شبکه : شیوه استفاده از کابل های شبکه به این صورت است که کابل ها با استفاده از کانکتور های RJ-45 ( این کانکتورها شبیه سوکت تلفن هستند) به شبکه متصل می شوند. در واقع می توان گفت در ابتدا کابل ها یه سوییچ ها متصل و سپس سویچ ها ارتباط بین شبکه ای را برقرار می کنند. با اتصال به شبکه دروازه ای به سوی LAN دیگر و یا همان دنیای اینترنت باز می شود.
  • شبکه بی سیم : یکی دیگر از شیوه های استفاده از اترنت، استفاده از شبکه های بی سیم است. استاندارد در نظر گرفته شده برای این شبکه ها IEEE 802.11 است به همین دلیل تمامی روتر های امروز قادر به پشتیبانی از استانداردهای b/g/n/ac هستند. تفاوت استاندارد ها به باندی که آنها قادر به عمل در آن هستند، برمی گردد. به طور مثال استانداردهای IEEE 802.11b و g در باند فرکانسی 2.4 گیگاهرتزی و استانداردهای IEEE 802.11n و ac در هر دو باند فرکانسی 2.4 و 5 گیگاهرتزی قادر به فعالیت هستند. این تفاوت نتیجه ای جز کاهش میزان تداخلات و در نتیجه بهبود عملکرد ندارد. لازم به ذکر است استفاده از شبکه های بی سیم شانس بروز تداخلات و اختلالات را زیاد می کند.

شبکه محلیشناخت انواع شبکه گسترده  WAN

در مسیر شناخت انواع شبکه نوبت به شبکه WAN (شبکه گسترده) می رسد. شبکه WAN در مقایسه با شبکه LAN منطقه گسترده تری را پشتیبانی می کند. نوع اتصال به کار رفته در این شبکه بسته به فاصله می تواند متفاوت باشد. به طور مثال نوع اتصال به کار رفته در ساختمان های دانشگاهی با اتصال چندین شعبه یک شرکت (ارتباط ماهواره ای) تفاوت دارد. اینترنت یکی از ملموس ترین و شناخته شده ترین نوع شبکه WAN است. شبکه های اینترنتی نیز از LAN  ها و WAN های متعددی تشکیل شده اند.

در شناخت انواع شبکه لازم است به شیوه اتصال آنها نیز پرداخته شود. شبکه های WAN را می توان به دو شکل زیر راه اندازی کرد:

  • شبکه کابلی: استفاده از فیبر یا کابل در سیستم هایی مانند پردیس دانشگاه منطقی و مقرون به صرفه است. اما استفاده از آن در مسافت های طولانی چندان به صرفه نخواهد بود. به همین دلیل در جهت صرفه جویی در هزینه ها استفاده از تکنولوژی بی‌سیم یا خطوط اجاره‌ای توصیه می شود.
  • شبکه بی سیم : در شبکه های بی سیم از فناوری های مختلفی همچون فناوری انتقال مایکروویو، مادون‌قرمز (IR) و ماهواره استفاده می شود.

شبکه گستردهشبکه خصوصی مجازی (VPN)

در راستای شناخت انواع شبکه نوبت به شبکه خصوصی مجازی و یا VPN میرسد.  با استفاده از این شبکه کاربران با کمک اینترنت به شبکه و منابع موجود به صورت امن و رمزگذاری شده دسترسی خواهند داشت. به طور مثال اگر شرکت شما در ساختار شبکه خود از سرویس VPN استفاده کرده باشد، شما قادر خواهید بود از هر جایی (منزل، کافی شاپ و …) به تمامی اطلاعات شبکه داخلی اعم از  سرورها و ایمیل‌های خود دسترسی داشته باشید.  به همین دلیل VPN یکی از شبکه های محبوب برای کارکنانی که مشغول به دورکاری هستند به حساب می آید. همچنین این شبکه انتخاب مناسبی برای محیط هایی که در آنها حریم خصوصی حرف اول را می زند، است.

در جهت محبوب کردن این شبکه می توان از مجازی سازی دسکتاپ از راه دور نیز کمک گرفت. برای اجرای این مجازی سازی کافیست که تمام نرم‌افزارها و دسکتاپ روی یک سرور remote اجرا شوند. با در اختیار قرار دادن این سرور به یک کاربر، او قادر خواهد بود از طریق تلفن همراه، تبلت و یا لپ‌تاپ شخصی خود به اطلاعات دسترسی داشته باشد. به همین دلیل دسکتاپ های مجازی را می توان گزینه مناسبی برای راهکارهای BYOD تلقی می کنند. زیرا اگر دستگاه سرقت و یا بنا بر دلایلی گم شود، اطلاعات موجود در آن روی سرور مرکزی به صورت امن ذخیره شده است. معروف ترین و بزرگترین فروشندگان سرویس‌های دسکتاپ مجازی، Citrix و VMware هستند.

شبکه خصوصیشناخت انواع شبکه شخصی (PAN)

شبکه PAN ( personal area network) قادر به پشتیبانی از محیط های بسیار کوچک (مانند فضای اتاق) است به همین دلیل به آن شبکه شخصی می گویند. بلوتوث، PAN  کابلی، USB  از جمله محبوبترین و شناخته شده ترین شبکه های شخصی هستند که به صورت مستمر مورد استفاده قرار می گیرند.  بسیاری از افراد نمی دانند که هدفون، تلفن هوشمند و یا پرینتر آنها نیز عضوی از شبکه هستند. علت این امر به ارتباط آنها با یکدیگر برمی گردد. تمامی تجهیزات مورد استفاده نوعی کامپیوتر کوچک به حساب می آیند. لازم به ذکر است که Wi-Fi نیز نوعی شبکه شخصی است زیرا محیط کوچکی را می تواند پشتیبانی کند.

شبکه شخصیشناخت انواع شبکه منطقه ای  (MAN)

در مسیر شناخت انواع شبکه ها بهتر است به مهمترین نوع شبکه یعنی شبکه MAN (شبکه منطقه ای یا شهری) پرداخته شود. در ابتدا لازم است به این نکته اشاره شود که مبحث شبکه MAN جدا از manpages در مباحث لینوکس و یونیکس است. شبکه MAN شبکه ای است که قادر به پشتیبانی از یک شهر است. به طور مثال شرکتی که در تهران مشغول به کار است می تواند از طریق این شبکه یه ساختمان های خود در مناطق دیگری همچون کرج، هشتگرد و ورامین متصل شود.

در ساخت این شبکه اصولا از تکنولوژی مایکروویو استفاده می شود. آنتن های مورد استفاده در شبکه‌های خبری تلویزیونی نمونه بارز آنتن های مایکروویو هستند. این آنتن ها وظیفه ارسال ویدیو و صدا را به استودیو اصلی شبکه تلویزیونی دارند.  همچنین ساختمان های مختلف در جهت برقراری ارتباط با یکدیگر ممکن است از کابل‌کشی فیبر به عنوان یک شبکه WAN استفاده کنند. هزینه کابل کشی بسیار بالا است به همین دلیل بسیاری از سازمان ها در جهت کاهش هزینه ها اقدام به اجاره لینک ها از دیگر شرکت ها می کنند.

انواع شبکه

جهت نصب و راه اندازی شبکه در اصفهان و دیگر مناطق می توانید از خدمات حرفه ای فردادشبکه استفاده کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *