سیسکو چیست؟

در حوزه تولید تجهیزات شبکه و ارتباطات شرکت های بسیاری در حال فعالیت هستند که بزرگترین و معروف ترین آنها شرکت سیسکو (cisco) است. این شرکت هلدینگ چند ملیتی در ایالت کالیفرنیا آمریکا، در شهر سن‌خوزه و در ناحیه سیلیکان واقع شده است. شرکت cisco در حوزه های مختلفی همچون تولید و فروش سخت افزارهای شبکه، تجهیزات ارتباطاتی، ارتباطات راه دور و …در حال فعالیت است. این شرکت محصولات خود را به صورت عمده و تک با سه نام سیسکو، لینکسیس و ساینتیفیک عرضه می کند.
مالکیت شرکت سیسکو شامل شرکت های وابسته به بازارهای فن آوری خاص نیز می شود. از جمله این شرکت ها می توان به اینترنت اشیا (IoT)، امنیت دامنه و مدیریت انرژی (مانند OpenDNS، WebEx، Jabber و Jasper) اشاره کرد.
آغاز کار شرکت cisco به دسامبر 1984 برمی گردد. بنیانگذاران این شرکت دو دانشمند از دانشگاه استنفورد به نام های لئونارد بوساک و سندی لرنر بودند. در واقع این دو دانشمند از پیشگامان مفهوم شبکه محلی (LAN) در اتصال کامپیوترها از طریق سیستم روترها بودند.
در سال 1990ارزش شرکت cisco در بازار سرمایه ، 224 میلیون دلار بود. سهام این شرکت در سال 2000 از مرز 500 میلیارد دلار گذشت. همین امر موجب شد که این شرکت به عنوان ارزشمندترین شرکت جهان شناخته شود.

خدمات آموزشی شرکت سیسکو

دوره های آموزشی سیسکو در بازار کار شبکه، از معتبرترین آموزشهای مهارتی در جهان به حساب می آید. این امر برای مدارک ارائه شده توسط این شرکت نیز قابل بسط است. در ابتدا این شرکت در جهت راهنمایی مشتریان خود اقدام به آموزش هایی در خصوص چگونگی استفاده از محصولات می کرد. اما به مرور زمان اهمیت مفاهیم پایه ای و اصولی شبکه و دغدغه ارائه گواهینامه های معتبر موجب شد که این شرکت دوره های آموزشی خود را به صورت حرفه ای تری برگزار کند. تمرکز این دوره های آموزشی بر روی راه اندازی شبکه های کامپیوتری در بستر سخت افزار مانند طراحی شماتیک، ساختاربندی فیزیکی شبکه، تنظیم و راه اندازی و نگهداری روترها و سوئیچ های سیسکو است.
آشنایی و تسلط بر مباحث سیسکو می تواند بازار کار مناسبی را در ایران و جهان برای متخصصان این حوزه به وجود آورد. بر اساس آمارهای جهانی مشاغل مربوط به cisco و مایکروسافت از مشاغل پردرآمد جهان به حساب می آیند. ایران با کمبود متخصصان حوزه سیسکو مواجه است به همین دلیل این رشته و مهارت های مربوط به آن، مورد توجه دانشجویان و فارغ التحصیلان این حوزه قرار گرفته است. در واقع به پایان رساندن دوره های این شرکت (تا پایان دوره CCNP) امکان استخدام در مشاغل بزرگ و رو به رشد را به وجود می آورد.
در ایران آموزشگاه های محدودی در زمینه آموزش های شبکه در حال فعالیت هستند که یکی از معتبرترین آنها، آموزشگاه کندو است. این آموزشگاه اقدام به آموزش دوره های کامل Cisco مطابق با سرفصل های روز دنیا کرده است. آموزشگاه کندو به واسطه سابقه درخشان و سطح آموزشی بالا در بین شرکت های ایرانی از اعتبار بالایی برخوردار است. به همین دلیل فراگیران این رشته که از این آموزشگاه فارغ التحصیل شده اند شانس استخدام بالایی را در مشاغل گوناگون دارند. از طرفی این آموزشگاه در جهت جذب کار آموزان و دانشجویان خود در مشاغل گوناگون راهکارهای مفیدی را ارائه می دهد.

شرکت سیسکو
شرکت سیسکو

آشنایی با دوره های سیسکو

سیسکو دوره های آموزشی خود را در پنج سطح و 8 گرایش برگزار می کند. دوره های این شرکت به شرح زیر است:

  • دوره CCNA: این دوره دروازه ورودی به دوره های آموزشی cisco است.
  • دوره CCNP: این دوره از دوره های حرفه ای به حساب می آید که پیش نیاز آن گذراندن دوره CCNA است. دوره CCNP از سه کورس Route ، Switch ، Tshoot تشکیل شده است.
  • دوره CCIE: بالاترین مدرک و سطح سیسکو به دوره CCIE تعلق دارد که در آن آموزش های حرفه ای مربوط به این حوزه داده می شود. تعداد فارغ التحصیلان این دوره در ایران به کمتر از 100 نفر می رسد. اساتید فعال در آموزشگاه کندو همگی دارای مدرک CCIE می باشند.

مدارک سیسکو

سیسکو دارای 5 سطح و 8 گرایش به شرح زیر است:

سطوح : cisco

  •  Entry
  •  Associate
  •  Professional
  • Expert
  •  Architect

گرایش ها cisco:

  • Routing & Switching
  •  Design
  •  Network Security
  • Service Provider
  • Service Provider Operations
  • Storage Networking
  • Voice
  • Wireless

سطوح حرفه ای مدارک سیسکو

این قسمت به توضیح مشروح سطوح و مراحل حرفه ای دوره آموزشی مربوط به cisco اختصاص دارد. بعد از اتمام هر دوره گواهینامه مخصوص آن دوره ارائه می شود. علاقمندان به شرکت در این دوره ها بعد از سپری کردن هر مرحله مدرکی معتبر معادل دیپلم، کارشناسی، کارشناسی راشد و … دریافت می کنند.

سطح Entry

اولین سطح مدرک سیسکو سطح Entry است. مدرک این سطح با CCENT شروع می شود. گذراندن این مرحله چندان الزامی نیست و در ایران نیز چنین دوره ای برگزار نمی شود. +Network جایگزی این دوره در ایران است که می تواند پیش نیاز مناسبی برای مهندسی شبکه سیسکو و مایکروسافت باشد زیرا مطالب ارائه شده در آن کامل تر و جامع تر است.

دوره Associate

شروع این سطح با CCNA و CCDA است. دوره های CCNA برای installation و operations و troubleshooting و دوره CCDA برای design برگزار می شود.
آشنای با مدارک و دوره ها
1. CCNA Routing and Switching
2. CCDA
3. CCNA Data Center
4. CCNA Security
5. CCNA Service Provider
6. CCNA Service Provider Operations
7. CCNA Video
8. CCNA Voice
9. CCNA Wireless
دوره Professional
این دوره به سطح حرفه ای و سطح پیشرفته گواهینامه مربوط می شود. در واقع گرفتن این مدرک تخصص بالای مهارت های شبکه ای را نشان می دهد. لازم به ذکر است هر گواهینامه بیانگر مهارت های مختلف برای پاسخگویی به نیازهای شغلی متفاوت است.

آشنایی با مدارک و دوره ها:

1. CCDP
2. CCNP
3. CCNP Data Center
4. CCNP Security
5. CCNP Service Provider
6. CCNP Service Provider Operations
7. CCNP Voice
8. CCNP Wireless

دوره Expert

یکی از معتبرترین گواهینامه های شبکه در صنعت، دوره Cisco Certified Internetwork Expert (CCIE) است.
آشنایی با مدارک و دوره ها:
1. CCDE
2. CCIE Data Center
3. CCIE Routing & Switching
4. CCIE Security
5. CCIE Service Provider
6. CCIE Service Provider Operations
7. CCIE Storage Networking
8. CCIE Voice
9. CCIE Wireless

دوره Architect

بالاترین سطح مدرک شبکه، سطح Architect است. در این دوره تنها یک مدرک تحت عنوان CCAr ارائه می شود.

دوره های سیسکو
دوره های سیسکو

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *