معرفی جامع انواع سرور مجازی

طراحی سایت یکی از عوامل موثر بر توسعه کسب و کار است. در هنگام راه اندازی سایت انتخاب نوع هاست یا میزبانی وب از اهمیت بسزایی برخوردار است. در بازار می توان شاهد انواع سرور مجازی و هاست (هاست ابری، هاست لینوکس و …) بود. اما انتخاب بهترین گزینه با توجه به نوع کسب و کار،  نیازمند داشتن دانش کافیست. از این رو در این مقاله با ساده ترین زبان انواع سرویس ‌های میزبانی وب شرح داده شده است. بنابراین با مطالعه آن می‌توان با معایب و محاسن انواع سرور مجازی آشنا شد. همچنین درک عمیقی از تفاوت‌های VPS با هاست اشتراکی، سرور اختصاصی و سرور مجازی ابری پیدا کرد.

سرور چیست؟

سرور مجازی در واقع ترجمه عبارت Virtual Private Server (VPS) است. برای داشتن درک بهتری از  انواع سرور مجازی بهتر است در ابتدا تعریف کوتاهی از سرور صورت گیرد. تمامی اطلاعات و فایل های موجود در وب سایت ها بر روی یک رایانه قدرتمند به نام سرور بارگذاری می شود. وقتی کسی اقدام به جستجوی آدرس خاصی در مرورگر وب می کند، سرور اطلاعات لازم را به مرورگر ارسال می کند. از این رو می توان شاهد به نمایش درآمدن مطالب برای کاربر بود. کلمه سرور از کلمه انگلیسی Serve گرفته شده است. Serve در زبان انگلیسی به معنای پذیرایی کردن است یعنی دقیقا همان کاری که سرور در فضای مجازی انجام می‌دهد. در واقع سرور فایل‌ها و دیتاها را در ظرف مخصوص خود جهت پذیرایی از کاربران می چیند و به آنها تقدیم می‌کند.

سرور

VPS چیست؟

در انواع سرور مجازی از تکنولوژی مجازی سازی استفاده شده است. مجازی سازی در واقع به استفاده از نسخه مجازی به جای حقیقی اشاره دارد. در انواع سرورهای مجازی به جای استفاده کردن از چند سخت افزار مستقل برای هر سرور، از یک سخت افزار قدرتمند استفاده شده است. این سخت افزار با کمک نرم افزار به صورت چند سرور شبیه سازی شده است. در این صورت هر سایت می تواند یک سخت افزار با سرور فیزیکی اختصاصی، چند سرور جدا با سیستم عامل مستقل و منابع مخصوص (CPU، RAM و سایر دیتاها) داشته باشد.

آشنایی با شیوه کار انواع سرور مجازی یا VPS

انواع سرور مجازی را می توان به یک آپارتمان در یک مجتمع مسکونی تشبیه کرد. در این مجتمع می توان شاهد تعداد زیادی آپارتمان بود که همه ی آنها در یک محیط مشترک (سرور فیزیکی) واقع شده اند. اما در عین مشترک بودن فضای کلی، هر فردی فضای امن و خصوصی خود را دارد. در واقع در این مجتمع هر آپارتمانی می تواند فارغ از همسایه خود، امور مربوط به خانه خود را مدیریت و ساختار آن را کم و یا زیاد کند. لازم به ذکر است در این مجتمع حل اختلاف بین همسایگان  یا از بین بردن مشکلات احتمالی بر عهده مالک مجتمع است.

سرور مجازی

در انواع سرور مجازی یک سرور وجود دارد که چندین کاربر در حال استفاده از آن هستند. اما آنها جدا از یکدیگر فعالیت می کنند. یعنی هیچ منبعی نمی تواند بر روی منبع دیگر اثرگذار باشد.  در واقع تمامی سایت ها امنیت و سرعت مورد نیاز خود را ( فارغ از فعالیت دیگر سایت ها)  دارند. با استفاده از سرور مجازی می توان از یک سرور خصوصی بهره برد اما هزینه خدمات را اشتراکی پرداخت کرد.

مزایا و معایب انواع سرور مجازی (VPS)

انتخاب انواع سرور مجازی باید با توجه به نیازهای سایت صورت گیرد زیرا استفاده از آن برای بسیاری یک انتخاب عالی و برای برخی خرج اضافه به حساب می آید. در ادامه به مزایا و معایب سرور مجازی پرداخته می شود تا صاحبان سایت با بینش بیشتری اقدام به انتخاب کنند.

مزایای سرور مجازی (VPS)

  • سرور مجازی سریع تر و قابل اعتمادتر از هاست اشتراکی است.
  • ترافیک بالا بر روی عملکرد سایت اثری ندارد. در واقع در هاست اشتراکی اگر ترافیک زیاد شود عملکرد سایر سایت ها نیز تحت تاثیر قرار می گیرد. این مشکل در سرور مجازی مرتفع شده است.
  • امکان پیکربندی سرور به واسطه دسترسی داشتن به root (یا superuser) وجود دارد.
  • سایر سایت های حاضر در سرور نمی توانند به اطلاعات سایت شما دسترسی داشته باشند. در واقع می توان گفت امنیت در نظر گرفته شده برای دیتابیس و فایل‌ ها بالا است.
  • امکان ارتقا دادن سایت وجود دارد. برای توسعه سایت می توان تا جایی که لازم است RAM، CPU، پهنای باند و فضای ذخیره ‌سازی سرور مجازی را بالا برد.
  • هزینه پرداخت شده برای انواع سرور مجازی با توجه به امکانات دریافتی بسیار مقرون به صرفه است.
  • می توان به راحتی اقدام به نصب و یا اصلاح نرم افزارهای خاص کرد.
  • و …

معایب سرور مجازی (VPS)

  • قیمت انواع سرور مجازی در مقایسه با هاست اشتراکی بیشتر است.
  • مدیریت این سرور مستلزم داشتن دانش فنی کافی است.
  • عدم انجام تنظیمات درست سرور به معنای به خطر افتادن امنیت سایت است.

تا به اینجا به محاسن و معایب سرور مجازی پرداخته شد. در ادامه مقایسه کلی بین سرور مجازی، هاست اشتراکی، سرور مجازی ابری و سرور اختصاصی صورت می گیرد. با مطالعه این قسمت می توان یک انتخاب درست و منطبق بر نیاز داشت.

انواع سرور مجازی

تفاوت VPS و هاست اشتراکی

یکی از رایج ترین سرویس های میزبانی، هاست اشتراکی است. در این هاست چندین کاربر به منابعی همچون هارد، CPU و RAM دسترسی دارند. پس می توان گفت اولین تفاوت بین انواع سرور مجازی با هاست اشتراکی در این است که برای هاست اشتراکی منابع جداگانه و اختصاصی در نظر گرفته نشده است.

در واقع بر خلاف سرور مجازی که می توان شبیه به یک مجتمع مسکونی باشد، هاست اشتراکی به پارک شبیه است. پارکی که در آن چندین خانواده چادر زده اند و از امکانات موجود در پارک استفاده می کنند. بنابراین  می توان گفت فعالیت کاربران در هاست اشتراکی بر روی یکدیگر اثر می گذارد. به طور مثال افزایش ترافیک در یک سایت می تواند منجر به کاهش سرعت بارگذاری سایت دیگر شود. بنابراین برتری دیگری انواع سرور مجازی بر هاست اشتراکی وجود فضای شخصی تعریف شده و عدم تاثیر پذیری از دیگر سایت ها است.

مقایسه هاست اشتراکی با انواع سرور مجازیاما در کنار معایب ذکر شده نباید از قیمت پایین تر هاست اشتراکی غافل شد. بنابراین با توجه به مطالب گفته شده می توان گفت هاست اشتراکی انتخاب مناسبی برای وب سایت های کوچک است. اما کسب و کارهایی که حرفه ای هستند بهتر است به استفاده از انواع سرور مجازی روی آوردند.

تفاوت سرور مجازی و سرور اختصاصی

سرور اختصاصی در مقام مقایسه با انواع سرور مجازی به یک ویلا شبیه است. یعنی فضایی به صورت کامل به یک سایت تعلق می گیرد. بدون شک هزینه پرداخت شده برای این ویلا بسیار زیاد است اما هیچ همسایه ای وجود ندارد و تنها یک نفر صاحب آن تلقی می شود.

در هاست اختصاصی دیگر مشکل سرعت و امنیت وجود ندارد و تمامی منابع در اختیار یک سایت است. این نوع از هاست انتخاب مناسبی برای کسب و کارهای بزرگ است زیرا در آنها حجم ترافیک بسیار بالا خواهد بود. اما اگر کسب و کار چندان بزرگ نیست استفاده از انواع سرور مجازی توصیه می شود.

مقایسه سرور مجازی و سرور اختصاصی

تفاوت سرور مجازی و سرور مجازی ابری

قبل از پرداختن به تفاوت انواع سرور مجازی (Vps)  و سرور مجازی ابری (Vps ابری)  لازم است تعریفی از سرور ابری صورت گیرد. سرور ابری نیز نوعی سرور مجازی است اما با این تفاوت که بر روی یک پلتفرم رایانش ابری پیاده شده است. در این پلتفرم تنها به ازای سرویس ابری که مورد استفاده قرار گرفته است، هزینه پرداخت می شود. این سرور امکان مدیریت زیر ساخت ها را آسان کرده است. همچنین امکان توسعه کسب و کار و ارتقا منابع در آن راحت است.

در انواع سرور مجازی  ابری، سایت منابع و فضای مورد نیاز خود را به جای یک سرور از چند سرور می گیرد. حسن این کار در این است که بروز مشکل در یک سرور و یا رخ دادن مشکلات سخت افزاری نمی تواند موجب توقف فعالیت سایت شود. زیرا سایت می تواند به سرور دیگری سوئیچ کند و فعالیت خود را ادامه دهد. این در حالی است که در سرور مجازی معمولی تنها یک گزینه وجود دارد. بنابراین بروز مشکل موجب متوقف شدن فعالیت سایت می شود زیرا سایت گزینه ی دیگری برای سوئیچ کردن بر روی آن ندارد. لازم به ذکر است سرور مجازی IBM کلود از معروف‌ترین و بهترین نمونه‌های سرور مجازی ابری است.

مقایسه سرور مجازی و سرور مجازی ابری

VDS چیست و چه تفاوتی با VPS دارد؟

سرور اختصاصی مجازی یا VDS (Virtual Dedicated Server) نوعی سرویس IaaS (زیرساخت به عنوان سرویس) است که  شیوه دسترسی پیدا کردن به آن مشابه انواع سرور های مجازی است. اما تفاوت آن با انواع سرور مجازی به میزان دسترسی به منابع بر می گردد. سایت هایی که سرور اختصاصی مجازی دارند به صورت صد در صد منابع اختصاصی (RAM و CPU) خود را دارند. همچنین کاربر دیگری از سرور آنها استفاده نمی کند.

VDS در حال حاضر یکی از محبوب ترین سرویس های ابری است. این سرور جایگزین مناسبی برای سرورهای اختصاصی است. بنابراین سازمان هایی که قصد استقرار، توسعه و میزبانی برنامه‌های تحت وب خود را دارند می توانند از آن استفاده کنند.

آشنایی با انواع سرور مجازی

دسته بندی های مختلفی برای انواع سرور مجازی در نظر گرفته شده است. به طور کلی می توان سرورهای مجازی را بر اساس موارد زیر تقسیم بندی کرد:

  • جغرافیایی
  • نحوه مدیریت
  • سیستم عامل

هر کدام از دسته های ذکر شده ویژگی مخصوص به خود را دارند که در ادامه به آنها پرداخته می شود.

انواع سرور مجازی بر اساس نحوه ی مدیریت

انواع سرور مجازی بر اساس نحوه ی مدیریت به شرح زیر است:

  • مدیریت شده (Managed): اگر مدیریت سایت به شرکت ارائه دهنده خدمات میزبانی وب سایت واگذار شود به آن سرور مدیریت شده می گویند. در این صورت صاحب سایت با بخش مدیریتی هیچ کاری ندارد. در واقع شرکت میزبان از نظر فنی عملکرد سایت را مورد بررسی قرار می دهد که هیچ اسپم و ویروسی در عملکرد آن اختلال ایجاد نکند. در صورت بروز مشکلات مختلف ( مانند مشکل در نصب نرم افزار ) خود شرکت هاستینگ اقدام به رفع مشکل می کند.
  • مدیریت نشده(Unmanaged): اگر صاحب سایت به شخصه اقدام به مدیریت و کنترل سرور کند به آن سرور مجازی مدیریت نشده می گویند. در این صورت شرکتی که سرور مجازی را فروخته است تنها موظف است که از سخت افزار ها نگهداری کند. اما باقی کارها مانند جلوگیری از حمله اسپم ها و … برعهده خریدار است.

انواع سرور مجازی بر اساس نحوه ی مدیریت

لازم به ذکر است هزینه مربوط به سرور مجازی مدیریت شده بیشتر از مدیریت نشده است زیرا در ازای آن هزینه در زمان شما صرفه جویی می شود. همچنین دیگر در خصوص دردسرهای آپدیت سیستم عامل و امنیت آن نگرانی وجود نخواهد داشت.

انواع سرور مجازی بر اساس سیستم عامل

سیستم عامل های مختلفی برای مدیریت انواع سرور مجازی و یا هاست ها استفاده می شود. اما به طور کلی همه آنها را می توان در سه دسته کلی زیر قرار دارد:

  • سرور مجازی لینوکس : اگر بر روی سرور مجازی سیستم عامل لینوکس نصب شود به آن سرور مجازی لینوکس گفته می شود. زمانی لازم است از این سیستم عامل استفاده شود که سایت تحت زبان Php نوشته شده باشد. بر روی سیستم عامل لینوکس می توان برنامه و نرم افزارهای زیادی را نصب کرد زیرا این سیستم عامل، متن باز است. لازم به ذکر است توزیع های مختلفی از لینوکس وجود دارد (مانند Ubuntu، CentOs و Mint). بنابراین هر فردی بر اساس دانش و تجربه شخصی خود می تواند دست به انتخاب زند. در نهایت باید گفت سرور لینوکس انتخاب مناسبی برای وب ‌سرویس‌های Nginx، Apache و Litespeed است.

سرور مجازی لینوکس

 

  • سرور مجازی ویندوز : اگر سایت بر اساس زبان مایکروسافت (مثل NET) نوشته شده باشد لازم است که حتما از سرور مجازی ویندوز استفاده شود. این سرور مجازی را می توان با کمک سیستم عامل ویندوز تحت وب (مثل RDP) مدیریت کرد. کار کردن با سرور مجازی ویندوز بسیار راحت تر از لینوکس است. علت این امر به شباهت رابط گرافیکی آن به ویندوز بر می گردد. همچنین برخلاف لینوکس دیگر نیازی به کار کردن با خط فرمان نیست.
  • سرور مجازی میکروتیک (Mikrotik) : میکروتیک شرکت تولید کننده تجهیزات مخابراتی است که در لتونی واقع شده است. این شرکت به واسطه تولید سیستم عامل RouterOS به شهرت جهانی دست یافته است. پایه این سیستم عامل بر اساس سیستم عامل لینوکس است. از سیستم عامل میکروتیک روتر او‌.اس  می توان هم برای سرور و هم برای کامپیوترهای خانگی استفاده کرد. اصولا از این سرور برای روتر یا مسیریابی استفاده می شود.

سرور مجازی میکروتیک

انواع سرور مجازی بر اساس موقعیت جغرافیایی

انواع سرور مجازی را بر اساس مکان قرارگیری دیتا سنترها می توان در دسته های گوناگونی قرار دارد. به طور مثال اگر دیتاسنتر در ایران واقع شده باشد ( مانند آسیاتک و پارس آنلاین)  به آن سرور مجازی ایرانی گفته می شود. اما اگر در هلند باشد به آن هلندی گفته می شود. بنابراین سرورها بر اساس منطقه ای که دیتاسنتر در آن قرار گرفته است نام گذاری می کنند.

سرور مجازی ایرانی بهتر است یا خارجی

انواع سرورهای مجازی اعم از ایرانی و خارجی معایب و محاسن مختص به خود را دارند. بنابراین به جای پاسخ به این سوال بهتر است که به معایب و محاسن آنها پرداخته شود:

  • مزایا و معایب سرور مجازی ایرانی

با توجه به اینکه هر چقدر سرور به دیتاسنتر نزدیک تر باشد سرعت آن بیشتر خواهد بود، سرور مجازی ایرانی سرعت بیشتری نسبت به نمونه خارجی آن دارد. همچنین از نظر هزینه نیز ارزانتر است. اما به علت وجود تحریم های مختلف نمی توان از بسیاری از نرم افزارهای خارجی استفاده کرد. این امر موجب افت کیفیت شبکه خواهد شد.

  • مزایا و معایب سرور مجازی خارجی

خرید انواع سرور مجازی خارجی به معنای دسترسی پیدا کردن به پهنای باند بیشتر و سخت افزارهای گسترده تر است. همچنین می توان به طیف وسیعی از نرم افزارها و امکانات دسترسی داشت. اما در مقابل این امکانات خطر تحریم به واسطه ایرانی بودن همواره وجود دارد. همچنین مسافت زیاد ممکن است موجب کند شدن سایت شود. در نهایت می توان گفت سرورهای خارجی قیمت ثابتی ندارند زیرا قیمت آنها با توجه به قیمت ارز تغییر می کند. از طرفی هزینه خرید آنها در مقایسه با نمونه ایرانی آن بسیار بیشتر است.

با توجه به مطالب ذکر شده هر فردی بنابر ویژگی های کسب و کار و نوع سایت مورد نظر خود می تواند دست به انتخاب زند. لازم است در این مسیر از کمک کارشناسان نیز بهره برده شود. به طور مثال برای سایت های بزرگ استفاده از هاست بهترین گزینه است. همچینی در صورتی که سرور اختصاصی مقرون به صرفه نیست می توان از انواع سرور مجازی استفاده کرد.

انواع سرور مجازی

قیمت سرور مجازی

برای انواع سرور مجازی پکیج های مختلفی در نظر گرفته شده است. در این پکیج ها نوع منابع گنجانده شده  ( RAM، هارد دیسک و … ) متفاوت است. با توجه به اینکه ثبات قیمت در ایران وجود ندارد نمی توان قیمت ثابتی را برای انواع سرور های مجازی ذکر کرد.

آیا سرور مجازی رایگان هم وجود دارد؟

بسیاری از شرکت هایی که اقدام به عرضه انواع سرور مجازی می کنند شرایطی را برای تست رایگان فراهم کرده اند. به همین دلیل در بازه های زمانی کوتاه می توان از خدمات رایگان آنها استفاده کرد. اما بعد از مدتی استفاده از آنها پولی می شود. لازم به ذکر است که امکانات در نظر گرفته شده در سرورهای رایگان بسیار محدود است و نمی توان هر نرم افزاری را روی آنها نصب کرد. بنابراین می توان گفت استفاده از سرورهای مجازی رایگان برای سایت محدودیت های بسیاری را ایجاد می کند.

آیا استفاده از انواع سرور مجازی برای باینس و بورس کارایی دارد؟

استفاده از انواع سرور مجازی این شرایط را فراهم می کند که بدون محدودیت تحریم و فیلترینگ به امکانات دسترسی داشت و از اینترنت پر سرعت بهره برد. بنابراین برای جلوگیری از بسته شدن حساب توسط باینس و  کاهش سرعت اینترنت در فارکس می توان از سرور مجازی استفاده کرد.

نکات کلیدی در خصوص خرید سرور مجازی

قبل از اقدام به خرید  انواع سرور مجازی بهتر است به نکات زیر توجه ویژه ای شود:

  • تعیین میزان امکانات و منابع مورد نظر
  • بررسی سابقه شرکت هاستینگ
  • خرید از شرکتی با قدرت پشتیبانی بالا (توانمند در حل سریع مشکلات)
  • بررسی سابقه امنیتی دیتاسنتر

انواع سرور مجازی

جهت مشاوره خرید انواع سرور می توانید از خدمات حرفه ای فردادشبکه استفاده کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *