انواع مرکز داده می‌توانند برای ذخیره‌سازی و پردازش اطلاعات مختلف مورد استفاده قرار گیرند. با توجه به نیاز سازمان‌ها‎ و مجموعه‌ها‎ی مختلف برای نگهداری ایمن اطلاعات، استفاده از دیتا سنترهای ایمن برای این مجموعه‌ها‎ بسیار حائز اهمیت است. البته به واسطه اینکه هر یک از مراکز داده کاربردهای خاص خودشان را دارند، می‎توان آن‎ها‎ را به 4 دسته مختلف تقسیم بندی کرد. در ادامه این مقاله قصد داریم شما را با انواع مرکز داده و اجزای داخلی هر کدام از آن‎ها‎ آشنا کنیم.

ویژگی‎ها‎ و انواع مرکز داده؛ ۴ نوع مرکز داده و اجزای داخلی آن
ویژگی‎ها‎ و انواع مرکز داده؛ ۴ نوع مرکز داده و اجزای داخلی آن

انواع مرکز داده؛ معرفی 4 نوع دیتا سنتر

به منظور ذخیره سازی و پردازش اطلاعات می‎توان از مراکز داده که شامل سیستم‎ها‎ی کامپیوتری قدرتمند می‎باشند، استفاده کرد. بسته به نوع مرکز داده، عملکرد و ساختار آن نیز متفاوت خواهد بود. بنابراین، می‎توان انواع مراکز داده را به 4 دسته زیر تقسیم بندی کرد.

مرکز داده سازمانی (Enterprise data centers)

همانطور که از نام مرکز داده سازمانی مشخص است، این مرکز داده متعلق به یک شرکت بوده که پردازش داده‎ها‎ی داخلی را انجام می‎دهد. در واقع، این مرکز داده توسط یک شرکت به صورت خصوصی ساخته و برای کاربران آن شرکت بهینه شده است. همین موضوع حساسیت نگهداری از داده‎ها‎ی موجود در این مرکز داده را برای شرکت بالا برده است. بدین منظور لازم است که حتما از زیرساخت‎ها‎ی قوی و سیستم‎ها‎ی مناسب برای این مراکز داده استفاده شود تا بتوان از آن برای نگه داشتن اطلاعات به صورت ایمن استفاده کرد.

انواع مرکز داده
انواع مرکز داده

مراکز داده خدمات مدیریت شده (Managed service data centers)

یکی دیگر از انواع مرکز داده که می‎توان از آن برای ذخیره سازی اطلاعات استفاده کرد، مرکز داده با خدمات مدیریت شده است. این مراکز توسط یک شخص ثالث یا نمایندگی مدیریت می‎شوند. بنابراین، دیگر شرکت و یا سازمان وظیفه مدیریت این مراکز را ندارد و فقط شخص ثالث و نمایندگی می‎تواند آن را مدیریت و نظارت کند.

مرکز داده کولوکیشن (Colocation data centers)

یکی از انواع مرکز داده که می‎تواند برای شرکت و سازمان‎ها‎ برای ذخیره سازی اطلاعات به صورت موقتی ایده آل باشد، این مرکز داده است. مرکز کولوکیشن به عنوان یک مرکز داده سیار شناخته می‎شود. سازمان‎ها‎ و شرکت‎ها‎ می‎توانند تجهیزات، فضا و پهنای باند این مراکز داده را از صاحب آن اجاره کنند.

اجاره مرکز داده کولوکیشن می‎تواند بر اساس نیاز یک سازمان با حجم و پهنای باند مشخصی انجام شود. مرکز داده خدمات را به صورت مدیریت شده به فرد اجاره کننده می‎دهد و فرد اجاره کننده نیز می‎تواند با حضور در اتاقی که برای آن در نظر گرفته شده است، از پهنای باند، خنک کننده و دیگر زیر ساخت‎ها‎ی موجود استفاده کند. سرورها برای ذخیره سازی اطلاعات مورد استفاده قرار می‎گیرند و می‎توانند باعث افزایش امنیت ذخیره سازی اطلاعات شوند.

اجزای داخلی انواع مرکز داده
اجزای داخلی انواع مرکز داده

مراکز داده ابری (Cloud data centers)

مرکز داده ابری یکی از معروف‎ترین انواع مرکز داده است که می‎تواند برای ارائه دهنده خدمات ابری عمومی‎مورد استفاده قرار گیرد. در واقعیت یک فضای ابری در فضای مجازی به هر فرد اختصاص داده می‎شود تا بتوان هر نوع داده ای را روی این فضای ابری راه‎اند‎ازی کرد. یکی از مهم‎ترین ویژگی‎ها‎ی بارز مراکز داده ابری می‎توان به عظیم بودن آن‎ها‎ اشاره کرد. به طوری که این مراکز برخلاف بسیاری از مراکز داده سازمانی که محدود به یک مکان هستند، هیچ محدودیتی ندارند و از نظر فضا نیز بسیار بزرگ می‎باشند.

اجزای داخلی انواع مرکز داده

شناخت اجزای داخلی انواع مرکز داده به افرادی که قصد دریافت خدمات شبکه و دیتا سنتر را دارند، اهمیت بسیار زیادی دارد. به طور کلی، هر مرکز داده بر اساس نوع و ساختاری که دارد، از اجزای داخلی متفاوتی تشکیل شده است. اما به طور عمومی می‎توان این اجزای داخلی این مراکز داده را به چند دسته زیر تقسیم بندی کرد:

  • سیستم شبکه

یکی از بخش‎ها‎ی اصلی انواع مرکز داده، سیستم شبکه است. برای راه اندازی شبکه باید از سیستم‎ها‎ی مختلفی از قبیل سوئیچ‎ها‎، مسیریاب‎ها‎، دیواره‎ها‎ی آتش (فایروال)، ضد ویروس‎ها‎ و … استفاده کرد. خدمات پشتیبانی شبکه برای جلوگیری از بروز هر گونه مشکل در شبکه ارائه می‎شوند. بنابراین، می‎توان از سیستم کابل کشی، مدیریت کابل‎ها‎، انواع سرورها و … برای راه‎اند‎ازی شبکه استفاده کرد.

  • سیستم توزیع قدرت

این سیستم شامل ابزارهای مختلفی از جمله سیستم توزیع قدرت، سیستم پایش قدرت و نیرو، کنترل و پشتیبانی قدرت و … می‎باشد.

  • سیستم‎ها‎ی نرم افزاری

سیستم‎ها‎ی نرم افزاری می‎توانند برای یکپارچه سازی اطلاعات، مدیریت بانک‎ها‎ی اطلاعاتی، حفظ امنیت داده‎ها‎ و … مورد استفاده قرار گیرند که خود شامل سیستم‎ها‎ی نرم افزاری مختلفی هستند.

  • سیستم ذخیره سازی

سیستم ذخیره سازی مرکز داده می‎تواند شامل سیستم‎ها‎ی مختلفی برای ذخیره سازی داده‎ها‎، بازیابی اطلاعات و پشتیبانی باشد.

  • سیستم فیزیکی

سیستم فیزیکی انواع مرکز داده برای کنترل محیطی و فیزیکی و جلوگیری از تهدیدات فیزیکی مورد استفاده قرار می‎گیرد.

  • سیستم تاسیسات

سیستم تاسیسات مرکز داده شامل سیستم‎ها‎ی لوله کشی و سیستم‎ها‎یی از این قبیل می‎باشد.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد انواع مرکز داده و اجزای داخلی این مراکز صحبت کردیم. به منظور استفاده از هر یک از مراکز داده می‎بایست ابتدا بر اساس نوع مرکز داده، بهترین آن را انتخاب کنید. سپس داده‎ها‎ی خود را به صورت ایمن در این مراکز ذخیره سازی نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *