کاربردها و مزایا و معایب اینترنت اشیا

اینترنت اشیا (IoT) شبکه‌ای از دستگاه‌ها است که به آن‌ها اجازه می‌دهد با سایر دستگاه‌های هوشمند از طریق اینترنت ارتباط برقرار کرده و تبادل اطلاعات کنند. حسگرها و نرم‌افزارهای تعبیه‌شده این موارد مادی را «هوشمند» می‌کنند. در این پست، کاربردهای مختلف اینترنت اشیا و مزایا و معایب آن را  بررسی خواهیم کرد .

اینترنت اشیا چیست؟

IoT با اتصال ابزارهای روزمره مانند لوازم‌خانگی، سیستم‌های امنیتی، لوازم آشپزخانه، ترموستات‌ها، اتومبیل‌ها، مانیتورهای کودک و موارد دیگر از طریق شناسه‌های منحصربه‌فرد تعبیه‌شده (UID) ارتباط یکپارچه بین افراد و اشیا را امکان‌پذیر می‌کند. دستگاه‌های متصل داده‌ها را بدون نیاز به تعامل انسان با رایانه از طریق اینترنت منتقل می‌کنند.

قرار است تعداد دستگاه‌های متصل اینترنت اشیا موبایل به‌شدت افزایش یابد. سازمان‌ها در سراسر طیف از این فناوری برای عملکرد مؤثرتر استفاده می‌کنند. IoT به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا تصمیم‌گیری را بهبود بخشند، خدمات مشتری و ارزش کسب‌وکار را افزایش دهند. علاوه بر این، در دسترس بودن پلتفرم ابری به افراد و کسب‌وکارها این امکان را می‌دهد تا بدون مدیریت زیرساخت به آن دسترسی پیدا کرده و زیرساخت را افزایش دهند. اگر قصد راه اندازی شبکه دارید بهتر از قبل از هر چیز کاربردها و مزایا و معایب آن آشنا شوید.

اینترنت اشیا
اینترنت اشیا

کاربردهای IoT

برنامه‌های IoT در درجه اول برای ساخت خانه‌های هوشمند و شهرهای هوشمند استفاده می‌شوند. راه‌حل‌های اینترنت اشیا در حال حاضر در صنایع زیر استفاده می‌شوند:

  • اتوماسیون ساختمان و خانه: اینترنت اشیا می‌تواند روشنایی، سرمایش، سیستم‌های امنیتی و سایر عملکردهای ساختمان را خودکار کند.
  • اتوماسیون و بهینه‌سازی تولید صنعتی: سیستم‌های IoT نیاز به کار دستی را کاهش داده و در عین حال کارایی فرایندهای تولید صنعتی را افزایش می‌دهند.
  • اداره خدمات عمومی: سیستم های IoT می‌توانند کل شهرها را برای کاهش زباله و بهبود دسترسی به خدمات عمومی به هم متصل کنند.
  • فناوری اطلاعات: با داده‌های شبکه جمع‌آوری‌شده توسط دستگاه‌های تعبیه‌شده IoT ، سخت‌افزار و نرم‌افزار ارتباطات دیجیتال را می‌توان مدیریت و بهینه کرد. مدیریت حمل‌ونقل و ترافیک.
  • استفاده در سیستم‌های ترافیک: ردیابی دارایی، تحویل، نظارت، ردیابی ترافیک یا حمل و نقل، کنترل موجودی، ردیابی سفارش فردی و مدیریت مشتری می تواند با سیستم ردیابی مناسب با استفاده از فناوری IoT مقرون‌به‌صرفه‌تر باشد.

مزایای اینترنت اشیا

مزایای اینترنت اشیا
مزایای اینترنت اشیا

 

  • استفاده کارآمد از منابع: درک چگونگی عملکرد دستگاه و اینکه چگونه هر دستگاه می‌تواند استفاده از دستگاه را برای کارکرد بیشتر افزایش دهد.
  • به حداقل رساندن تلاش انسان: از آنجایی که ماشین‌های شما با یکدیگر تعامل دارند و با هم ارتباط برقرار می‌کنند و وظایف زیادی را برای ما انجام می‌دهند، زحمت و تلاش انسانی را به حداقل می‌رساند. این ممکن است برای از دست دادن کارگران یک عیب به نظر برسد. با این حال، شما هنوز به کارمندانی نیاز دارید که داده‌ها را تفسیر کنند، ماشین‌ها را برنامه‌ریزی و از آن‌ها پشتیبانی کنند.
  • صرفه‌جویی در زمان: زمان عامل اولیه‌ای است که می‌تواند با استفاده از IoT در تولید صرفه‌جویی کند. کاری که اکنون کارگران زیادی را به خود اختصاص داده است، می‌توان با زمان کمتر و افراد کمتر انجام داد. با صرف زمان صرفه‌جویی شده، می‌توانید پروژه‌های بیشتری را انجام دهید.
  • جمع‌آوری داده‌های پیشرفته: داشتن داده‌ها برای تشخیص مشکل در دستگاه، نگهداری پیش‌بینی کننده نامیده می‌شود. می‌دانید قبل از خراب شدن دستگاه چه مشکلاتی وجود دارد و با پشتیبانی شبکه می‌توانید آنها را رفع کنید.
  • بهبود امنیت: ماشین‌هایی که به شبکه متصل هستند کارامدتر و ایمن‌تر کار می‌کنند. تمام عملیات شبکه شما برای استفاده و یافتن سریع و کارامد داده‌ها متصل است.

معایب اینترنت اشیا

معایب اینترنت اشیا
معایب اینترنت اشیا

 

  • امنیت مدیریت داده‌ها: ازآنجایی‌که سیستم‌های اینترنت اشیا به هم متصل هستند و از طریق شبکه‌ها ارتباط برقرار می‌کنند. حملات خارجی مختلف می‌تواند دستگاه را به خطر بیندازد. بنابراین، داشتن رمزگذاری شبکه SSL مناسب برای هر دستگاهی که ارتباط و تبادل اطلاعات را انجام می‌دهد، ضروری است.
  • هزینه پیاده‌سازی بالا: پیاده‌سازی IoT هزینه قابل‌توجهی دارد. به‌روز نگه‌داشتن نرم‌افزار موردنیاز برای IoT گران است.
  • قطع اتصالات: در تولید، ساختمان‌ها عظیم هستند، که امکان ایجاد نقاط مرده را فراهم می‌کند. این کار با ورود و خروج اتصالات، بهره‌وری دستگاه شما را مختل می‌کند.
  • عدم استانداردسازی: بسیاری از توسعه‌دهندگان و طراحان تعبیه‌شده روش خود را برای انجام کارها دارند که صنعت سخت‌افزار را بسیار پیچیده می‌کند. به‌عبارت‌دیگر، هر دستگاه به زبان متفاوتی صحبت می‌کند.

سخن آخر

از آنجایی‌که اینترنت اشیا دارای معایب مختلفی است، نمی‌توان مزایای آن در صرفه‌جویی در زمان و هزینه مصرف‌کننده را نادیده گرفت. بنابراین در آینده‌ای نزدیک، زمانی که اینترنت اشیا در زندگی روزمره مورداستفاده قرار گیرد، بسیار متداول خواهد بود. در حال حاضر تلاش‌ها برای غلبه بر معایب آن ادامه دارد.

IoT امکاناتی را برای افزایش کیفیت زندگی در جنبه‌های مختلف باز می‌کند. اما ضروری است که از این فناوری به شیوه‌ای مناسب استفاده کنیم تا این فناوری برای ما بهترین کارایی داشته باشد. درحالی‌که چالش‌هایی در ایجاد راه‌حل‌های IoT برای تولید وجود دارد، اما می‌توان با خدمات و پشتیبانی شبکه به آن‌ها رسیدگی کرد و بر آن غلبه کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *