FSRM یا File Server Resource Manager یکی از کاربردی‌ترین سرویس‌های ویندوز سرور است. راه‌اندازی FSRM به مدیریت حجم فولدرها در ویندوز می‌پردازد و به همین دلیل از نرم‌افزارهای بسیار کاربردی محسوب می‌شود. یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که کاربران در رابطه با ویندوز دارند، حجم بالای فضای استفاده شده برای نگهداری از فولدرهاست. زمانی که فضای ذخیره‌سازی و نگهداری از فایل‌ها با محدودیت مواجه شود، می‌تواند منجر به پر شدن فضای استوریج گردد. بنابراین با کمک FSRM می‌توان از بروز این مشکل پیشگیری نمود و حجم فولدرها را در فضای ویندوز مدیریت کرد. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با نحوه راه‌اندازی FSRM و مدیریت حجم فولدرها در ویندوز به طور کامل آشنا کنیم.

راه اندازی FSRM

مهم‌ترین مزایای راه‌اندازی FSRM و مدیریت حجم فولدرها در ویندوز

راه‌اندازی FSRM و مدیریت حجم فولدرها در ویندوز از مزایای فوق‌العاده‌ای برخوردار است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره داشت.

  • پشتیبانی از امکانات پیشرفته مدیریت:

یکی از مهم‌ترین مزایای راه‌اندازی FSRM پشتیبانی نمودن از امکانات پیشرفته مدیریت و تنظیم سهمیه‌ها می‌باشد. برخی ابزارها قابلیت‌های کمتری برای تنظیم سهمیه دارند و این برنامه به شما کمک می‌کند تا بتوانید مدیریت سهمیه‌ها را در هر حجم، فایل و پوشه اعمال کنید. برای اعمال سهمیه نیز می‌توانید یک الگو تعریف کنید و به راحتی آن را بروزرسانی نمایید.

  • سهولت در دسترسی به فایل ها:

سهولت در دسترسی به فایل‌ها نیز از دیگر مزایای استفاده از نرم‌افزار FSRM است. با استفاده از این برنامه به راحتی می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن به فایل مورد نظرتان دسترسی پیدا کنید.

  • تنظیم محتوای سرور:

از طرفی FSRM علاوه بر مدیریت سهمیه، می‌تواند به تنظیم محتواهای سرور و محافظت از محتواهای حساس کمک کند. زمانی که شما قابلیت غربالگری فایل را فعال می‌کنید، به راحتی می‌توانید امنیت آن را حفظ نمایید. از طرفی می‌توانید با ارسال نمودن فایل‌هایی با فرمت متفاوت، به شناسایی کاربرانی که قوانین را نقض می‌کنند، بپردازید.

  • گزارشات ذخیره سازی:

برنامه FSRM  داده‌ها را با توجه به حجم ارائه می‌دهد. بنابراین می‌توانید برای تهیه گزارشات ذخیره‌سازی نیز از آن استفاده نمایید. به طور کلی برای تهیه گزارش براساس محل فایل، فایل‌های تکراری، نوع فایل، فایل با مالکیت خاص، آخرین دسترسی‌ها و آخرین اصلاحیه‌ها می‌توانید از این برنامه استفاده کنید.

دلایل و مزایای راه اندازی FSRM

کلیدی‌ترین ویژگی‌های File Server Resource Manager

پیش از راه‌اندازی FSRM بهتر است با ویژگی‌های این برنامه به خوبی آشنا شوید. از مهم‌ترین ویژگی‌های FSRM که منجر به عملکرد فوق‌العاده آن شده می‌توان به موارد زیر اشاره داشت.

  • File classification structure

طبقه‌بندی خودکار فایل‌ها موجب می‌شود تا داده‌ها را به صورت موثرتری مدیریت نمایید. از طرفی می‌توانید براساس طبقه‌بندی فایل‌ها، سیاست‌های مختلفی را روی آن‌ها اعمال نمایید.

  • Quota management

این برنامه با مدیریت فایل اجازه محدود کردن فضای مجاز برای هر فایل را به شما می‌دهد. این محدودیت حجم را می‌توانید به صورت خودکار روی فایل‌های دیگر نیز لحاظ کنید.

  • Storage reports

ذخیره‌سازی گزارشات از دیگر ویژگی‌های FSRM است که کمک می‌کند تا طبقه‌بندی داده‌ها را سریع‌تر و دقیق‌تر شناسایی و مدیریت کنید.

  • File Management Tasks

این ویژگی FSRM اعمال سیاست‌های مختلف روی فایل‌های طبقه‌بندی را ممکن می‌سازد. تمامی اقدامات رمزگذاری و اجرای فایل‌ها به صورت سفارشی انجام می‌شود.

  • File screening management

مدیریت غربالگری نیز امکان کنترل فایل‌های ذخیره شده در سرور را به کاربران می‌دهد.

نحوه راه‌اندازی FSRM و مدیریت حجم فولدرها در ویندوز

برای راه‌اندازی FSRM و مدیریت حجم فولدرها باید به شرح زیر عمل کرد.

  1. در ابتدا باید server manager را روی سیستم باز کنید و گزینه Add role and features را انتخاب نمایید. سپس روی گزینه next کلیک کنید و به مرحله بعد بروید.
  2. روی گزینه next در صفحه جدید نیز کلیک کنید و وارد صفحه بعدی شوید.
  3. گزینه Role-based or feature-based installation را انتخاب نموده و روی next کلیک کنید.
  4. سپس سرور مورد نظرتان را انتخاب نمایید و سرویس دلخواه را روی سرور نصب کنید. با زدن next به مرحله بعدی بروید.
  5. گزینه File and storage services را بزنید و وارد آن شوید. سپس روی File server resource manager و بعد روی next کلیک نمایید.
  6. Feature مربوط به FSRM را به طور کامل اد کرده و در ادامه روی next کلیک کنید.
  7. NET Framework 3.5 را نصب کرده و تیک آن را فعال نمایید و next را بزنید.
  8. روی Install کلیک کرده و اجازه دهید Role نصب شود.
  9. FSRM نصب شد و شما می‌توانید قابلیت‌های آن را فعال کنید.

برای تنظیمات FSRM نیز در ابتدا باید حجم دلخواه را تعیین نموده و سپس به فولدرها پرداخته شود. بنابراین باید به شرح زیر عمل کرد.

  1. از منوی Tools قسمت Server Manager روی گزینه File Server Resource Manager کلیک کنید.
  2. پنجره‌ای مقابل شما باز می‌شود، شما روی گزینه Create Quota Template کلیک کنید.
  3. می‌توانید در این مرحله مدل دلخواه برای مدیریت حجم فولدرها را مشخص نمایید. سپس Add را بزنید.
  4. گزینه ok را از پنجره جدید انتخاب کنید و ساخت مدل خود را به اتمام برسانید.
  5. در ادامه روی گزینه Quota کلیک راست کنید و گزینه Create Quota را انتخاب کنید.
  6. در قسمت Browse می‌توانید فولدر مورد نظرتان را انتخاب کرده و روی آن محدودیت اجرا کنید.
  7. در بخش Device properties حجم ساخته شده را انتخاب نموده و گزینه Create را بزنید. محدودیت حجمی روی فولدر موردنظر اعمال شد.

همانطور که گفته شد راه‌اندازی FSRM و مدیریت حجم فولدرها می‌تواند مزایای فوق‌العاده‌ای را به همراه داشته باشد. به طور کلی با استفاده از این نرم‌افزار به راحتی می‌توانید سیاستی ایجاد نمایید که دسترسی به پوشه و فایل‌ها را در هر زمان که می‌خواهید برای شما امکان‌پذیر کند. منقضی شدن فایل‌هایی که برای مدت زمان طولانی اصلاح نشده‌اند نیز از دیگر قابلیت‌های راه‌اندازی این برنامه است. از طرفی شما می‌توانید برای هر کاربر سهمیه حداکثر 200 مگابایتی تعریف کنید. گزارشگیری در یک روز مشخص از هفته، جلوگیری از امکان اضافه کردن موسیقی به پوشه شخصی کاربران و قانون طبقه‌بندی فایل‌ها از دیگر کارهایی می‌باشند که با کمک این نرم‌افزار می‌توانید انجام دهید.

شرکت فرداد شبکه یکی از تخصصی‌ترین و مجرب‌ترین مجموعه‌های فعال در زمینه انواع ارتباطات، خدمات سرور و شبکه می‌باشد. این مجموعه می‌تواند شما را در زمینه نصب و راه‌اندازی FSRM و همچنین تنظیم آن به طور کامل آشنا کند. اگر برای راه‌اندازی و تنظیمات این نرم‌افزار به اطلاعات بیشتر و دقیق‌تری نیاز دارید، می‌توانید با مشاوران مجموعه فرداد شبکه تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *