مانیتورینگ شبکه چیست و چه ابزارهایی دارد؟

اگر می‌خواهید از عملکرد مطلوب، امنیت و قابلیت اطمینان شبکۀ خود رضایت داشته باشید به مانیتورینگ شبکه نیاز دارید. خوشبختانه ابزارها و پلتفرم‌‌های مختلفی برای مانیتورینگ شبکه یا همان نظارت بر شبکه وجود دارند. این ابزارها به تیم های IT شما کمک می‌کنند تا مشکلات شبکه را به طور فعال، شناسایی و رفع کنند. در نتیجه تا حد زیادی از صدمات احتمالی، جلوگیری شده و تجربه نهایی کاربران شبکه نیز بهبود خواهد یافت. در کل، توصیه می‌شود با این نوشته همراه باشید تا در مورد مانیتورینگ شبکه و ابزارهای آن بیشتر بدانید.

 

مانیتورینگ شبکه (Network Monitoring) چیست؟

مانیتورینگ شبکه به معنی تجزیه و تحلیل و نظارت بر ترافیک شبکه و بررسی دستگاه‌ها و سیستم‌های مرتبط با آن است. هدف از این کار، اطمینان از عملکرد و امنیت شبکه است. اقدامات مختلفی در زیر مجموعه مانیتورینگ شبکه انجام می‌شوند. یکی از مهمترین این اقدامات جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده های حاصل از دستگاه های شبکه (روترها، سوئیچ‌ها و …) و همچنین سرورها و برنامه‌ها است.شرکت فرداد شبکه مجری راه اندازی شبکه در اصفهان و پشتیبانی شبکه در سراسر اصفهان می‌باشد. ابزارهای مانیتورینگ شبکه، داده‌ها را در مورد ترافیک شبکه، استفاده از پهنای باند، خطاها و سایر معیارها جمع آوری می‌کنند. از این اطلاعات، برای شناسایی و عیب یابی مشکلات شبکه استفاده می‌شوند. در نهایت به لطف مانیتورینگ شبکه، پیش از آنکه مشکلات شبکه بر کاربران نهایی تأثیر بگذارند تیم‌های IT می‌توانند این مشکلات را شناسایی و رفع کنند.

مانیتورینگ شبکه، برای اطمینان از امنیت و عملکرد شبکه ضروری است

انواع ابزارهای نظارت بر شبکه

انواع مختلفی از ابزارهای مانیتورینگ شبکه و خدمات شبکه در اصفهان در دسترس تیم‌های فناوری اطلاعات هستند که هر کدام از این ابزارها، تمرکز و قابلیت‌های متفاوتی دارند. این ابزارها را می‌توان بر اساس عملکرد، استقرار و رویکرد نظارتی آنها دسته بندی کرد و برخی از مهمترین آنها به شرح زیر هستند:

 

ابزارهای مانیتورینگ شبکه که مبتنی بر SNMP هستند (SNMP-based tools)

از پروتکلِ سادۀ مدیریت شبکۀ (SNMP) برای اهداف مختلفی که در راستای مانیتورینگ شبکه هستند استفاده می‌شود. از جمله برای تعامل با سخت افزارِ شبکه و ردیابی وضعیت بلادرنگ آن. همچنین برای استفاده از منابعی مانند آمار CPU، مصرف حافظه، بایت‌های ارسال شده و دریافت شده و … SNMP یکی از پرکاربردترین پروتکل‌های نظارتی است. این پروتکل، همراه با ابزار مدیریت ویندوز مایکروسافت (WMI) برای سرورهای ویندوز و همچنین همراه با (ICMP)  برای گزارش خطاها در دسترس است.

 

ابزارهای مانیتورینگ شبکه که مبتنی بر جریان هستند (Flow-based tools)

اینگونه از ابزارهای مانیتورینگ شبکه برای ارائه آمار در مورد کاربران و پروتکل‌ها، بر جریان ترافیک شبکه نظارت می‌کنند. برخی نیز توالی بسته‌ها را برای شناسایی مشکلات عملکرد بین دو آدرس IP  بررسی می‌کنند. در کل ابزارهای مبتنی بر جریان، داده‌های جریان ترافیک را استخراج کرده و برای پردازش و ذخیره‌سازی به کالکتور مرکزی ارسال می‌کنند. آنها جزئیات و اطلاعات عمیقی ارائه می‌دهند. جزئیاتی که در ابزارهای مبتنی بر SNMP از قلم افتاده اند. ابزارهای SNMP به شما مقدار ترافیک را می‌دهند اما در مورد نحوه استفاده از آن چیزی نمی‌گویند. منتها ابزارهای مبتنی بر جریان، اندازه، پروتکل، منبع و مقصد ترافیک را نیز مشخص می‌کنند.

 

ابزارهای نظارت فعال بر شبکه

در نظارت فعال بر شبکه، بسته‌هایی از داده به شبکه تزریق می‌شوند و دسترسی پذیری سرتاسری، زمان رفت و برگشت، پهنای باند، میزان اتلاف بسته‌ها و … اندازه‌گیری می‌شوند. نظارت فعال بر شبکه، تشخیص سریع‌ و مطمئنِ کاهش عملکرد و قطعی شبکه را امکان‌پذیر می‌کند.

ابزارها و نرم افزارهای زیادی برای نظارت بر شبکه وجود دارند

ابزارهای تجزیه و تحلیل گزارش

ابزارهای تجزیه و تحلیل گزارش نیز کمک زیادی به مانیتورینگ شبکه و پشتیبانی شبکه در اصفهان می‌کنند. این ابزارها گزارش‌های تولید شده توسط دستگاه‌های شبکه، سرورها و برنامه‌ها را برای شناسایی مسائل و تهدیدات امنیتیِ احتمالی، تجزیه و تحلیل می‌کنند. ابزارهای تجزیه و تحلیل گزارش، به تیم‌های فناوری اطلاعات کمک می‌کند تا مشکلات را به سرعت، عیب یابی و علل ریشه ای را شناسایی کرده و از مشکلات آینده جلوگیری کنند. ابزارهای تجزیه و تحلیل گزارش، همچنین بینش‌هایی را در مورد رفتار کاربران و استفاده از برنامه‌ها ارائه می‌دهند. بینش‌هایی که تیم‌های فناوری اطلاعات را قادر می‌سازد تا عملکرد برنامه‌ها و تجربۀ کاربران را بهینه تر کنند.

 

سه مرحله کلی عملکرد ابزارهای مانیتورینگ شبکه

1- جمع آوری داده ها: ابزارهای مانیتورینگ شبکه با استفاده از تکنیک‌های مختلف، مثلا SNMP، اسنیفینگ بسته، تجزیه و تحلیل جریان و تجزیه و تحلیل گزارش، داده‌ها را جمع‌آوری می‌کنند. داده‌های جمع آوری شده در مورد ترافیک شبکه، استفاده از پهنای باند، در دسترس بودن دستگاه، عملکرد برنامه‌ها و … هستند.

2- تحلیل داده ها: ابزارهای نظارت بر شبکه، پس از جمع‌آوری داده‌ها آنها را برای شناسایی روندها، الگوها و ناهنجاری‌ها، تجزیه و تحلیل می‌کنند. ابزارهای نظارت بر شبکه از الگوریتم‌های پیشرفته و تکنیک‌های یادگیری ماشین برای تجزیه و تحلیل داده‌ها و شناسایی مشکلات احتمالی استفاده می‌کنند. این ابزارها همچنین بینش‌هایی در مورد عملکرد و امنیت شبکه ارائه می‌دهند و تیم‌های فناوری اطلاعات را قادر می‌سازند تا تصمیمات لازم را بر اساس این داده‌ها اتخاذ کنند.

3- تجسم داده ها: ابزارهای مانیتورینگ شبکه، داده‌ها را با استفاده از داشبوردهای نرم افزاری به شکل نمودارها، گراف‌ها و سایر پارامترهای قابل تجسم در می‌آورند. در نتیجه، شناسایی مسائل و انجام اقدامات اصلاحی را برای تیم های فناوری اطلاعات آسان می‌کنند. ابزارهای تجسم، تاریخچه‌ای از داده‌ها را ارائه می‌دهند و تیم‌های فناوری اطلاعات را قادر می‌سازند تا عملکرد شبکه را ردیابی کرده و روندها را شناسایی کنند.

دو گروه اصلی از ابزارهای مانیتورینگ شبکه

ابزارهایی که برای مانیتورینگ شبکه در متن بالا در مورد آنها صحبت شد همگی در دو گروه اصلی قرار می‌گیرند. ابزارهای مانیتورینگِ مبتنی بر Agent و ابزارهای مانیتورینگ بدون .Agent در مانیتورینگ شبکه مبتنی بر Agent، یک برنامه کوچک یا یک نرم افزار بر روی دستگاه تحتِ مانیتورینگ، نصب می‌شود و این نرم افزار، Agent نامیده می‌شود. در مانیتورینگ بدون Agent، همانطور که از عنوان آن مشخص است نیازی به نصب Agent نیست و از SNMP و WMI  استفاده شده و  از طریق پروتکل‌های WinRM، کار به پیش می‌رود.

مانیتورینگ شبکه، یک فرآیند ضروری برای هر سازمانی است که می‌خواهد عملکرد، امنیت و قابلیت اطمینان شبکه خود را تضمین کند. ابزارهای نظارت بر شبکه به تیم‌های فناوری اطلاعات کمک می‌کنند تا مسائل را به‌طور پیش‌گیرانه شناسایی و حل کرده، از صدمات احتمالی جلوگیری کنند و تجربه کاربران را بهبود بخشند. با انتخاب درست ابزارهای مانیتورینگ شبکه، سازمان‌ها می‌توانند از بهبود عملکرد شبکه، افزایش امنیت، کاهش زمان خرابی، صرفه جویی در هزینه‌ها و بهبود بهره وری تیم فناوری اطلاعات لذت ببرند. با ما تماس بگیرید تا درک کنید که ابزارهای نظارت بر شبکۀ ما چگونه در دستیابی به این مزایا به کسب و کار شما کمک می‌کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *