با افزایش حجم اطلاعات در میان مردم و کمبود فضا برای ذخیره سازی این اطلاعات در حجم وسیع، استفاده از دیتاسنتر برای بسیاری از مجموعه‌ها به یک ضرورت تبدیل شده است. با این حال دیتاسنتر تنها ابزاری نیست که می‌توانیم برای ذخیره سازی اطلاعات از آن استفاده کنیم. ابزاری به نام فضای ابری نیز وجود دارد که برای ذخیره سازی اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما آیا می‌دانید که تفاوت فضای ابری و دیتاسنتر در چیست؟ با ما همراه باشید تا با تفاوت و ویژگی‌های هر کدام از این فضاها آشنا شوید.

تفاوت فضای ابری و دیتاسنتر چیست؟
تفاوت فضای ابری و دیتاسنتر چیست؟

آشنایی با فضای ابری

اگر بستر اینترنت در جهان به وجود نمی‌آمد، هیچ تفسیری از فضای ابری نیز وجود نداشت. اما به واسطه وجود اینترنت و امکان ذخیره سازی اطلاعات به صورت غیر فیزیکی، می‌توان فضای ابری را به عنوان یک فضای ذخیره سازی شناخت. در واقع، برخی از سایت‌های اینترنتی و سرورها، امکان آپلوها فایل‌ها را با اینترنت برای افراد فراهم می‌کنند. آپلود این فایل‌ها می‌تواند به شما این امکان را بدهد تا بدون هیچ محدودیتی، هر زمانی به فایل‌های خودتان دسترسی داشته باشید. این فایل‌ها در هیچ مکان فیزیکی ذخیره سازی نمی‌شوند و در یک فضای مجازی و ابری قرار دارند.

آشنایی با دیتاسنتر

عمر دیتاسنتر برای ذخیره سازی اطلاعات بیشتر از عمر فضای ابری است. از گذشته تا به امروز دیتاسنترهای مختلفی در سطح جهان راه اندازی شدند تا سازمان‌ها و مجموعه‌های مختلف بتوانند اطلاعات خودشان را در آن‌ها ذخیره سازی کنند. مرکز داده مجموعه‌ای از سیستم‌های کامپیوتری است که به صورت فیزیکی در یک مکان قرار می‌گیرند. در این سیستم‌های کامپیوتری اطلاعات مهم و داده‌های مختلف قرار دارند. بنابراین، این سیستم‌ها وظیفه ذخیره سازی و پردازش اطلاعات مختلف را به صورت فیزیکی برعهده دارند. پس اینترنت جایگاه چندانی در این مراکز داده ندارد. ارائه خدمات شبکه فیزیکی برای راه اندازی شبکه دیتاسنتر مورد نیاز می‌باشد.

فرق فضای ابری و دیتاسنتر چیست؟
فرق فضای ابری و دیتاسنتر چیست؟

تفاوت فضای ابری و دیتاسنتر

حال که با دیتاسنتر و فضای ابری آشنا شدید، بد نیست که در مورد تفاوت فضای ابری و دیتاسنتر نیز اطلاعات کسب کنید. اگرچه هر دوی این فضاها برای ذخیره سازی داده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما عملکرد هر کدام از آن‌ها با هم متفاوت است. بنابراین، برای بین تفاوت فضای ابری و دیتاسنتر با ما همراه باشید.

  • حجم ذخیره سازی اطلاعات

محدودیت در حجم ذخیره سازی اطلاعات در دیتاسنترها بیشتر به چشم می‌خورد. به هر حال به دلیل اینکه فضای فیزیکی برای ذخیره سازی و پردازش اطلاعات وجود دارد، لازم است که یک حجم مشخصی نیز برای ذخیره کردن آن‌ها تعیین شود. اما برای ذخیره کردن اطلاعات در فضای ابری فضای محدودی در نظر گرفته نشده است. ذخیره کردن داده‌ها در اینترنت با حجم بی نهایتی انجام می‌شود. پس می‌توان برای داده‌های بزرگ و حجیم از فضای ابری استفاده کرد.

  • سهولت در دسترسی به اطلاعات ذخیره سازی

سهولت در دسترسی به اطلاعات ذخیره سازی شده یکی از مهم‎ترین مواردی است که باید در تفاوت فضای ابری و دیتاسنتر به آن‌ها بپردازیم. به طور کلی، اگر دیتاسنتر به صورت فیزیکی در یک شرکت و سازمان قرار گرفته باشد، دسترسی به اطلاعات آن بسیار ساده و کم هزینه است. اما اگر دیتاسنتر خارج از سازمان قرار داشته باشد و برای دسترسی به آن نیاز به اینترنت و یا ابزارهای دیگر باشد، می‌توان گفت که دسترسی به اطلاعات ذخیره سازی شده در فضای ابری ساده تر است. البته یک محدودیت برای دسترسی به اطلاعات در فضای ابری وجود دارد و آن هم دسترسی به اینترنت است. هر زمانی که به اینترنت دسترسی نداشته باشید، به اطلاعات ذخیره شده در فضای ابری هم دسترسی نخواهید داشت. پس می‌توان گفت که پشتیبانی شبکه فضای ابری ساده تر است.

  • هزینه نگهداری اطلاعات

ذخیره سازی و نگهداری اطلاعات در فضای ابری و دیتاسنتر هزینه‌های متفاوتی را به دنبال دارد. بسته به اینکه از چه مرکز داده‌ای برای ذخیره سازی کمک می‌گیرید و یا شرکت انتخابی شما برای ذخیره سازی در فضای ابری چیست، هزینه نگهداری اطلاعات می‌تواند متفاوت باشد. به طور معمول، نگهداری اطلاعات در فضای ابری هزینه کمتری را به دنبال دارد. با این حال باز هم نمی‌توان در مورد این تفاوت فضای ابری و دیتاسنتر به طور دقیق صحبت کرد.

  • امنیت اطلاعات

از نظر امنیت اطلاعات نمی‌توان به طور دقیق در مورد تفاوت فضای ابری و دیتاسنتر صحبت کرد. چرا که هر کدام از این فضاها خصوصیات خاص خودشان را دارند. در فضای ابری احتمال اینکه هکرها به اطلاعات دسترسی پیدا کنند، وجود دارد. با این حال شرکت‌هایی که در این حوزه خدمات ارائه می‌کنند، در تلاش هستند که ریسک فضای ذخیره سازی ابری خودشان را برای ورود هکرها کاهش دهند. در دیتاسنتر نیز اطلاعات به صورت فیزیکی ذخیره سازی می‌شوند. پس خطرات خاصی مانند ورود افراد غیر مجاز به مرکز داده و دسترسی به اطلاعات به صورت فیزیکی، آن‌ها را تهدید می‌کند. فارغ از این موضوع ممکن است حوادثی مانند آتش سوزی باعث از بین رفتن اطلاعات فیزیکی شوند.

تفاوت فضای ابری و دیتاسنتر
تفاوت فضای ابری و دیتاسنتر

سخن پایانی

در این مقاله در مورد تفاوت فضای ابری و دیتاسنتر صحبت کردیم. اگر قصد ذخیره سازی اطلاعات با حجم زیاد را دارید، می‌توانید از هر یک از روش‌های فوق کمک بگیرید. فقط در نظر داشته باشید که از یک مرکز داده مطمئن یا فضای ابری قابل اعتماد برای ذخیره سازی اطلاعات کمک بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *